Translate

zaterdag 28 februari 2015

DIY - Gehaakte Boodschappennetjes



Het gehaakte boodschappennetje!
Plastic tasjes zijn uit, zelfgehaakte tassen zijn in!
Als voorstander van minder plastic in het belang van onze natuur, heb ik nu ook boodschappennetjes gehaakt!
Dit is een heerlijk zomer haakwerkje, je kunt het netje voor je boodschappen gebruiken maar het is ook heel leuk voor op het strand of een dagje naar de stad!


Stop het gewoon in je tas, het neemt niet zoveel ruimte in, en gebruik het waar je
het nodig hebt!
Meerdere netjes in verschillende kleuren staan leuk bij elkaar!
*Het patroon heb ik iets aangepast, zo heb ik bij de laatste toeren het aantal lossen geminderd zodat het netje aan de bovenkant niet zo gaat lubberen!
Haak het net gedeelte tot zo'n 30 tot 32 cm, anders word het echt te lang en rekt het netje te veel uit als je er iets in stopt!

Het is een eenvoudig patroon, wat ook geschikt is voor de beginnende haakster ik heb katoen gebruikt met haaknaald 3,5
  Het gratis patroon met duidelijke uitleg kun je vinden op 'Doe mij maar uiensoep, klik op onderstaande link!

 http://doemijmaaruiensoep.blogspot.com/2014/02/gratis-haakpatroon-boodschappen-netje.html
Veel succes met haken en plezier toegewenst van je boodschappennetje!


Je komt ze tegen in allerlei maten, vormen, kleuren en ook van gerecycled materiaal zoals de oude t-shirts, bliklipjes of de plastic tasjes die we toch nog hadden.

Zo ook zelfgehaakte boodschappennetjes, ik heb al veel gezien vooral van katoen, nu was ik zelf ook eigenlijk wel aan een nieuwe toe.
Voor ik begon heb ik even nagedacht, een boodschappennetje is heel erg handig en je kan er veel mee doen, ook leuk voor het bewaren van je losse spullen in en om 't huis.

Ik heb gekozen voor stevig, flexibel, inhoud, en draagkracht!
Zo kwam ik op het idee om touw te gebruiken, deze bolletjes blauw heb ik bij de Bazaar gehaald voor nog geen euro!














De bodem is ovaal dicht gehaakt, volgens onderstaand diagram. Hiervoor heb ik haaknaald nr 6 gebruikt!
Een dichte bodem is steviger als je wat zwaardere boodschappen wilt meenemen

*Haak vervolgens verder met haaknaald nr 7. de onderstaande toeren.
 - 4 losse, 3 steken overslaan, *1 vaste, 3 losse, 3 steken overslaan, 1 vaste, 3 losse* en zo tot einde van de toer en sluiten met een halve vaste.
- Vanaf deze toer haak je verder in spiraal, 6 losse, stokje in de eerste losse boog, 3 losse, stokje in de volgende losse boog, enzovoort.
- Ik heb halverwege (+/- 20 cm) één keer in het rond gehaakt met, 2 losse, 2 stokjes in de losse boog, vervolgens weer verder met, 3 losse, 1 stokje in de losse boog dit voor de stevigheid van het tasje!

De afwerking van het boodschappennetje heb ik het zelfde gedaan als op onderstaande link, alleen heb ik de hengels overdwars gedaan en daarna nog 3 toeren vaste, aan de zijkanten gehaakt voor wat meer stevigheid!

 Deze is ook leuk voor je drinkflesje onderweg, als je het patroon door hebt is dit netje voor je fles vrij simpel, het moet geen probleem zijn, als u vragen hebt of u wilt deze netjes bestellen neem dan contact met mij op, hiervoor kunt u mijn Contact formulier links op de pagina gebruiken!
*Hieronder 2 hele leuke voorbeelden van tassen gehaakt met plastic!


Ieder zijn eigen tas, in zijn eigen kleuren fleurt jezelf en de straat op, en maakt boodschappen doen nog veel leuker!

*Veel plezier van je gehaakte tas en succes!*

2 opmerkingen:

  1. Mooie post! Leuke fleurige tasjes! Leuk om ze eens te proberen te haken Alice! Goed Plan! In plaats van al die plastic tasjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je tasje past in ieder geval goed bij je haaknaald :D

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Omslagdoek gehaakt met haaknaald 4

Een omslagdoek net even anders, de o ne Skein Crochet Shawl Op Pinterest kwam ik een mooi gratis patroon tegen voor een omslagdoek. Op slag ...

Populair