Translate

vrijdag 11 juli 2014

Gehaakt Granny Square Hexagon Vest

*Granny Square Hexagon Vest*

Toen ik het patroon van dit vest tegenkwam vond ik het meteen leuk, het patroon is verrassend eenvoudig en ik ben gelijk begonnen,.!*


*Dit vestje in het blauw is helemaal volgens patroon gehaakt, het enige dat ik er zelf aan toegevoegd heb is het kraagje!


Je haakt eerst 2 losse lappen volgens patroon hieronder, deze vouw je dubbel en naait dat aan de bovenkant mouw en middenachter aan elkaar.
Ik heb het vestje rondom en de mouwen afgewerkt met 1 toer halve stokjes
en bij de kraag
7 toeren halve stokjes door gehaakt,


bij de 5e toer van het kraagje doe je 10 steken voor het midden achter, precies middenachter en 10 steken na middenachter, 2 halve stokjes in 1 steek, hierdoor  krijg je het effect dat de kraag omslaat!
Dan door haken met enkele halve stokjes tot gewenste lengte!

*Granny Square Hexagon Vest*

Hieronder nogmaals het Hexacon vest maar dan uitgebreid, hier heb ik het vestje afgewerkt met een soort van sjaalkraag, aan de mouwen en aan de onderkant een langere boord gehaakt. Ook heb ik gebruik gemaakt van meerdere draden in verschillende kleuren!


Je haakt 2 lappen in Granny Square maar dan met 6 hoeken, deze vouw je dubbel, dan heb je een mouw, een halve voor- en achterpand!
Deze 2 Granny Square lappen naai je aan de bovenkant mouw en middenachter aan elkaar!


Mijn werkwijze:
Ik haak zelf met meerdere draden samengesteld acryl met haaknaald 5.
De hoeveelheid garen die je gebruikt is afhankelijk van hoe groot je de vest wilt maken,
de dikte van je garen en de haaknaald die je gebruikt!
Je kunt een kort of een langer vest haken, dit patroon leent zich er goed voor!


Ik raad je aan genoeg garen te kopen, bij de betere wolwinkels, zeeman ook, kun je bollen die je overhebt altijd terugbrengen! (bewaar wel je bon) ;)

Hier is het begin van mijn vestje, ik moet eerlijk bekennen dat het lekker weg haakt!


Voor zover de ene helft klaar, ik heb 20 toeren gehaakt voor maat 44 ( XL)
vind het zelf erg leuk worden, boven verwachting zelfs.


De 2 kanten zijn nu beide gehaakt en dubbelgevouwen en ziet er al uit als een vest
Aan de bovenkant van de mouw, doe je een rijgdraad bv. een draadje in andere kleur, dit is handig bij het passen en de afwerking van het vestje!


Gebruik een losse steek bij het rijgen van de panden
dan kun je de rijgdraad op het eind gemakkelijker verwijderen!


Als je ervaring hebt met het maken van kleding, kan je in het volgende onderdeel je vestje naar eigen inzicht verder afwerken.
Zelf draag ik  maat 44 (XL) en doe ik alleen middenachter
aan weerszijde nog 2 extra toeren!



 

Doordat ik aan beide kanten alleen middenachter 2 extra toeren aangehaakt heb kan de bovenkant helemaal dicht gemaakt worden, vervolgens aan de mouwen en onderkant
3 toeren vasten en afhechten.
Voor de voorkant heb ik gekozen voor een sjaalkraag dat is lekker warm in mijn nek,
dit zijn 4 toeren stokjes en tot slot 1 toer vaste!
Nog even op zoek naar 2 leuke knopen waarmee ik onderaan het vestje laat sluiten!
Heerlijk vestje voor als het s'avonds wat killer word of zonder jas naar buiten kan ook! ;)


Succes met haken!*

Het originele patroon vind je hier:




18 opmerkingen:

  1. Je gaat lekker Alice! Die kun je woensdag vast wel showen :-)
    Ik hoef alleen nog een randje aan de mouwen, maar ja, die van mij is ook wel een stuk kleiner (maat 98).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk, gaat op mijn to do lijstje. Je zou ook ipv een pand 3 granny squares op die manier aan elkaar kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb hem gemaakt, ben erg enthousiast. Bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het prachtig maar snap echt het vouwen niet. Ook het wiskundig inzicht van mijn man hielp niet. Ik heb een zeshoek van papier geknipt maar nog steeds een raadsel 😦. Kun je het nog en keer uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het midden van de hexagoon word het stukje precies onder de oksel! nu snap ik het bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kunnen jullie mij dit ook uit leggen ik snap niet hoed de 6 hoeken aan elkaar moeten, sbenniks@home.nl

      Verwijderen
  6. Ben ook gestart. Een super leuk patroon!
    Kan het zijn dat mijn hexagon een beetje hobbeld door het meerderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kan iemand mij zeggen met hoeveel steken je begint ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap het vouwen ook niet. Kan iemand dit uitleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik snap de vouw, maar.....Hoe heb je het achterpand met elkaar verbonden?? En de mouwen gesloten???

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben net begonnen met het vest. Ik vroeg me alleen af of je ook nog meerderingen hebt gedaan in de sjaalkraag of valt hij vanzelf zo mooi?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoeveel garen heb je nodig ongeveer ik haak met katoen voor naald 2,5 of 3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoeveel bolletjes heb je nodig van garen. Ik heb katoen voor naald 2,5 of 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op YouTube zijn duidelijke filmpjes te zien. Oa bij knottenwol. Hier kun je zien hoe ze het vouwen

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Omslagdoek gehaakt met haaknaald 4

Een omslagdoek net even anders, de o ne Skein Crochet Shawl Op Pinterest kwam ik een mooi gratis patroon tegen voor een omslagdoek. Op slag ...

Populair